MIHURA: LURRA ETA ZERUAREN ARTEAN / El muerdago: entre el cielo y la tierra.




Neguko solstizioari lotutako landarea dugu mihura (Viscum album). Izendapen hau ezagunena bada ere, euskaraz hainbat gehiago hartzen ditu: bigura, bizka, migura, puhura, utzuri,… Interesgarria da  Gorka Menendezek “Gorbeialdeko sendabelar tradizionalak” liburuan agertutakoa, Orozkon jasoa antza: USTURA.




No es casualidad que el muérdago sea una planta típica de las fiestas del solsticio de invierno, ya que es en  este momento cuando es más visible al estar sin hoja los árboles y también cuando tiene los frutos, además de su valor decorativo adecuado para estas fechas.




Izan ere, landare berezi hau garai honetan nabarmentzen da gehien, zuhaitzek hostorik ez dutenean batetik eta bere fruituak agertzen dituenean bestetik.  Neguko jaietako apaingarrietan ohiko elementua dugu eta  Santo Tomaseko azoketan landarerik  salduena izaten da. Garaiotan  berritzen da   baserri eta etxe batzuen ateetan urte osoan zehar dingilizka utziko dugun adaxka berdea ,  usadio zaharrei jarraiki.




Es la planta más vendida en los mercados de Santo Tomás, así que suele ser el momento de renovar las ramitas que dispuestas en puertas de casas y caseríos durante el resto del año protegerán nuestras moradas de infinidad de males. Se dice que el muérdago viejo no hay que tirarlo sino quemarlo en el hogar.




Mihura  landare bizkarroia da, parasitoa, beste batzuen bizkar bizi dena alegia.  Zuhaitz eta zuhaixka espezie batzuen  adarretan ikusiko dugu (gure inguruan haritz, sahats, makal, sagarrondo eta elorri zurietan esaterako), bertan bizi baita. Baina egiari zor, erdiparasitoa dela esan beharko genuke zehatzago eta hona azalpena. Mihurak izerdi landugabea baino ez dio xurgatzen  zuhaitzari eta gero berez egiten du fotosintesia. Haziek zuhatzairen azalean ernetzen dute eta sustrai-gako-ezten  moduko batzuk garatuz  zuhaitzaren barneko hodietara iltzatuko da. Modu horretan “lapurtuko” du  izerdia.  Landarearean atal aereoak berdeak dira eta landare arruntek moduan jokatzen dute:  (lapurtutako) izerdi langugabea, fotosintesiaren bidez, landua bihurtzen dute elikatu ahal izateko.




Es una planta especial que vive “entre el cielo y la tierra”, lo que explica todo el halo mágico y de superstición que alrededor de ella ahí. El muérdago (Viscum álbum)  vive en las ramas de ciertos arboles como el roble, el chopo, el sauce, el manzano, el espino albar… Se trata de una especie parásita o mejor dicho, medio parásita. Digamos que incrusta las “raíces”  en el árbol  huésped con el fin de “robarle” la sabia bruta. A partir de aquí se comporta como una planta normal: como es verde y tiene hojas, realiza la fotosíntesis y así convierte así la sabia bruta (robada) en elaborada, con la que  poder alimentarse. Su fruto es una baya blanquecina, parecida a una uva, MUY TOXICA, de la que gustan ciertas aves como el tordo.




 Lurra ikutu gabe eta “zeruan” bizitzeko berezitasun horrek, izaera sakratua eman dio mihurari kultura ezberdinetan. Ipar Europako kulturetan, mitología eskandinabo zein zeltiarren errito eta kondairetan leku esanguratsua du lurra eta zeruaren artean bizi den landareak.  Ugariak dira bere dohain  magikoen inguruko literatura,  esamesak eta aipuak  :  era guztietako ateak (ametsetakoak, inpernukoak, harpeetakoak, etxeetakoak...)  zabaltzeko baliogarria omen da; baina baita sorginkeriengandik babesteko, amildegietan sartu eta ateratzeko, amesgaiztoak uxatzeko, etorkizuna iragartzeko ere…  Ondorioz landare sakratuaren jasotzea ez da edonolakoa izango: ezin lurra ikutu, ezin burdinezko lanabesekin ebaki… Asterix eta herrikideen edabe magikoaren ezinbesteko osagaia da mihura, Panoramix druidak urrezko igitaiarekin ebaki behar duena …  Azkenik, aipatzeko moduko ohitura ederra, mihura  duten zuhaitzen azpian maitemienduak musukatzearena.




Estas peculariedades botánicas explican el carácter sagrado de esta planta en culturas del norte de Europa, escandinavas, celtas,… donde mucho más alla de sus supuestas y múltiples propiedades medicinales, es un elemento clave en multitud de  ritos y ceremonias de estas culturas.  Es recomendable en ese sentido leer el capitulo sobre en el muérdago del libro "La magia de los arboles" de Ignacio Abella, donde recopila cantidad de ellas.





Bizkarroia izanda, pentsa liteke onurarik ez diola egiten zuhatzari baina dirudienez ez da horrela eta gehiegirik ez duen bitartean, onik ekartzen omen dio.
 Sendabelar moduan egozten zaizkion propietateen artean, tentsioa erregulatzeko, minbizaren aurkakoa eta  basodilatadoreana nabarmentzen dira baina kontuan hartu beharrekoa zera da, nahiko landare TOXIKOA dugu, beraz bere erabilpen terapeutikoaz gehiago jakiteko aditu baten laguntza beharko genuke.



En cuanto a su uso en medicina popular, entre sus numerosas “virtudes”, parecen destacar su potencial anti cancerígeno, regulador de la tensión y vasodilatador, pero vaya por delante decir que es una PLANTA TOXICA, especialmente sus bayas,  por lo que su uso requiere control médico.

Bere fruituak baia txurixkak dira, mahats modukoak, bereziki toxikoak direnak. Xoxoen jaki kutuna izaten dira, hazien barreiatzea lagunduko dutena.
Arrañon, mihura ez da oso landare ugaria,  baina elorri   zuriren batean eta  sagarondoren batean….ikusteko aurkera  izango dugu.

El muérdago es  una especie no muy abundante en Lamuza-Arraño. La veremos en espinos blancos y  en algún manzano. La presencia de muérdago, mientras no sea en demasía,  no es una amenaza para la especie huésped; incluso puede sera una asociación  beneficiosa para ambas.




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